2019.11.12 Herdenking 11 november

Met het tekenen van de Wapenstilstand op het elfde uur van de elfde dag van de elfde maand 1918 kwam een einde aan de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog.

Vandaag zijn onze gedachten bij de gesneuvelden van toen, en brengen we hulde aan de velen die hun leven gaven om onze democratie en onze vrijheid te vrijwaren.

We doen dit vandaag aan een gerestaureerd monument waar we ook een kunstwerk van Pieter De Decker aan toevoegden.

Geen zeeman of boot , maar een landschap als kunstwerk en herinnering aan de Belgische zeelieden die hun leven verloren in de beide grote oorlogen. Zegt Pieter.

Het voorgestelde werk bestaat uit een tweeluik. Elk deel bestaat uit verschillende bewerkte beelden waarbij vertrokken wordt van originele foto’s die genomen zijn aan, in ,op Belgische zeewateren. Door de techniek op semi-transparante plexi’s wisselen de beelden voor de toeschouwer. Van chaos naar rust, van zonsopgang naar zonsondergang.

Deel A,  toont de chaos en de kracht van wilde, stormachtige zeewateren

Deel B toont de kalmte en de rust en de pijn na de oorlogsstorm.

Samen tonen ze wat er gebeurde en wat er herdacht wordt.

Wij willen dan ook iedereen, uitdrukkelijk bedanken die een bijdrage leverde om dit monument te herstellen.

De eerste wereldoorlog was een verschrikkelijke en uitzichtloze stellingenoorlog, waarbij duizenden de loopgraven werden uitgejaagd en honderdduizenden het leven lieten, soms voor slechts enkele meters terreinwinst, soms zelfs niet.

En in het akkoord tot de Wapenstilstand zat al de kiem tot de volgende oorlog.

De Tweede Wereldoorlog was zo mogelijk een nog grotere verschrikking, waarbij op het einde zelfs twee atoombommen werden gegooid, met enorme destructieve gevolgen, die zich zelfs nu nog blijven gevoelen.

Telkens weerklinkt bij het einde van een oorlog de oproep “Nooit meer oorlog!”, en dat was  ook in 1918 het geval.  Jammer genoeg wil de mensheid helaas niet leren uit het verleden. Met de regelmaat van een klok ontstaan her en der op onze planeet oorlogen, conflicten en andere gevechten, waaraan andermaal de infrastructuur en de economie van landen ten onder gaan, en vooral ook waarbij mensen, mannen, vrouwen en kinderen worden gefolterd, getraumatiseerd, verminkt, verkracht en gedood.

Toch blijkt telkens weer dat mensen na conflicten opnieuw de handen in elkaar slaan om samen een boodschap van hoop en vrede te verkondigen. Na de wereldoorlogen bouwde de internationale gemeenschap immers aan een manier om de vrede te bewaren. De Verenigde Naties werden opgericht, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens gaf  te kennen dat misdaden tegen de menselijkheid ontoelaatbaar zijn.  Ook op Europees niveau kwam men tot toenadering op vele niveaus, met de huidige Europese Unie als gevolg.

Ook in onze onmiddellijke omgeving, en dan kleinschaliger, zien we dezelfde beweging. De reacties op de uitingen van zinloos geweld liegen er niet om. Iedereen, los van afkomst, geslacht, godsdienst of welk onderscheid dan ook, vind elkaar dan  in onbegrip, woede, afkeuring en verdriet. Vandaag nog na de brandstichting in het asielcentrum in Bilzen. “Zo’n dingen kunnen en mogen niet meer gebeuren”, klinkt het  dan overal. Mensen reiken elkaar de hand en zetten zich solidair en eensgezind af tegen zinloos geweld, racisme, haat , onverdraagzaamheid en xenofobie.

We moeten waakzaam zijn en blijven: waakzaam voor etnisch-religieus geweld en racisme, waakzaam voor maatschappelijke uitsluiting, waakzaam opdat fundamentalisme en terrorisme geen voedingsbodem zouden vinden in onze samenleving en waakzaam opdat de democratische beginselen van onze rechtsstaat niet in het gedrang zouden komen.

Laten we dus de herdenkingsplechtigheden van vandaag in dat licht zien, en laten we onze oud-strijders en hun gesneuvelde makkers indachtig, aan hen een voorbeeld nemen en allen samen moedig strijden tegen alle verbaal en fysiek geweld in deze wereld.

Schepen Ann Van Damme